Beste,
Een toerit is benoemd in het woordenboek als oprit of invoeging en is een rijstrook die naar de hoofdrijbaan leidt.
Vanaf het puntstuk wordt er gesproken van invoegstrook, een strook met beperkte lengte (in Nederland meestal 180 meter) waarop bestuurders snelheid kunnen maken om in te voegen op de hoofdrijbaan.
Het is gebruikelijk om op de invoegstrook te versnellen tot circa 20 km/u onder de gemiddelde snelheid op de rechterrijstrook, zodat men veilig in kan voegen. Wanneer er op de snelweg (wegens bijvoorbeeld extreme drukte) geen ruimte tot invoegen is, schrijven de verkeersregels voor dat men voor het begin van de invoegstrook wacht. In praktijk gebeurt dit niet en probeert men toch een plaats in de rij op de snelweg te krijgen.
In Nederland zijn op sommige toeritten doseerinstallaties aangebracht om de doorstroming te bevorderen in drukke periodes.
Doel van toeritdosering is het beperken van het aantal invoegende voertuigen om zo de verkeersdoorstroming op de hoofdrijbaan niet te verstoren. De toerit doseerinstallatie wordt in principe alleen ingeschakeld bij rijbaan-intensiteiten die in de buurt komen van de wegcapaciteit. Door het beperken van extra verkeer vanaf de toerit kan het ontstaan van congestie dan worden voorkomen of uitgesteld.
Wat heeft dit nu met Separations te maken? Eerlijk gezegd helemaal niets, maar het trefwoord is hier DOSEREN en daar weten wij wel weer genoeg over….
Mocht u, naar aanleiding van onze nieuwsbrieven vragen hebben, neem gerust geheel vrijblijvend contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Team Separations Analytical Instruments B.V.
Marc, Sandra, Martijn & Martijn
|